Tehnički pregled motocikala - pravila i procedure

Suvišno je i govoriti o važnosti tehničkog pregleda za bilo koju vrstu motornog vozila – ali kada je u pitanju motocikl, ova važnost se dodatno ističe. Kako su ovi ljubimci na dva točka znatno manje stabilni i manje sigurni, vozači motocikala ne treba na tehnički pregled da gledaju samo kao na obavezu više, nego kao na proveru ispravnosti i bezbednosti koja može da im spasi, ili ugrozi život, u zavisnosti od toga koliko redovno i detaljno posvećuju pažnju određenim bitnim faktorima.

U ovom tekstu proći ćemo kroz sve krucijalne, a i one nešto manje za bezbednost važne elemente na koje vozači motocikala treba da obrate pažnju kako bi izbegli psihički i finansijski stres ponovnog plaćanja tehničkog pregleda. Naime, upoznaćemo se sa pravilima i procedurama koje je potrebno da poznajete kako biste prošli tehnički pregled, i još bitnije, kako biste bilo kada znali da proverite ispravnost i bezbednost svog motocikla.

 

Kočnice

Počećemo od najvažnijeg. Zadovoljavajuće stanje kočnica neophodno je za upravljanje svakim vozilom, a pogotovo motociklima koji se neretko voze u suviše brzim i opasnim uslovima. Tokom provere tehničke ispravnosti kočnica, prvo se “na oko” i “na dodir” ispita stanje kočnih elemenata i proveri nivo tečnosti u hidrauličkom sistemu. Preterano habanje kočionih pločica može smanjiti efikasnost kočenja, produžiti zaustavni put i povećati rizik od nezgoda. Oštećeni diskovi ili obloge mogu negativno uticati na kočenje, uzrokovati vibracije i smanjiti kontrolu nad motociklom prilikom zaustavljanja. Oštećena kočiona creva mogu izazvati gubitak hidrauličkog pritiska i smanjiti efikasnost kočnog sistema, a abnormalni zvukovi, škripanje ili skakanje kočionica mogu ukazivati na potrebu za zamenu ili servisiranjem. Nakon osmatranja ovih kočnih elemenata, slede tri načina provere učinkovitosti kočnog sistema:

  • Statičko ispitivanje – pri kome je potebno sesti na motocikl te nakon stiska ručice (prednje, a zatim zadnje) zanjihati motocikl, pri čemu točkovi moraju ostati blokirani.
  • Ispitivanje pomoću uređaja za kontrolu sile kočenja – valjaka, koje je moguće samo u stanici za tehnički pregled motocikala.

Redovno obavljanje servisiranja kočnica i obraćanje stručnjacima ili ovlašćenim servisima za bilo kakve probleme ili sumnje u vezi sa kočionim sistemom krajnje je neophodno.

 

Gume

U rangu sa važnošću ispravnosti kočnica je i ispravnost guma vozila, pogotovo kod motocikala koji leži na samo dve, ukupnom kontaktnom površinom veličine ljudskog dlana, te ukoliko gume nisu u dobrom stanju neminovan je gubitak ravnoteže vozača, koji može dovesti u opasnost njegov, kao i živote drugih učesnika u saobraćaju. Na samom tehničkom pregledu, neophodno je da imate fabrički propisane dimenzije guma i propisanu dubinu šara. Što se tiče dela koji treba i sami da kontrolišete zbog vlastite bezbednosti, on se odnosi na vidljiva oštećenja koja ukazuju na dotrajalost gume i pritisak vazduha u gumama. Dotrajale gume gube svoje karakteristike i ne pružaju adekvatno prianjanje na putu, što može dovesti do opasnih situacija.

 

Svetla

Ispravnost svetala motocikla takođe je bitan faktor za bezbednu vožnju, ali i izvor mnogih pitanja i nejasnoća kada je u pitanju tehnički pregled. Kako vlasnici često dodaju prateću opremu kako bi nadogradili svoj motocikl, postavlja se pitanje da li LED ili sijalice drugačije od onih koje podležu fabričkim specifikacijama mogu da naprave problem na tehničkom pregledu. Ukratko, odgovor je da mogu. LED i XENON svetla, ukoliko nisu fabrički ugrađena na vozilu, onemogućiće prolazak tehničkog pregleda. Važna je nijansa svetla. Intenzitet dugog svetla koje nisu XENON mora biti od 8 luksa,a za XENON sijalice od 35 luksa do 180 luksa. Proverava se i ispravnost i funkcionalnost svih svetala, dok se kod prednjih svetala i maglenki proverava podešenost svetlosnog snopa na regloskopu.

 

Dodatna oprema

Pored svetala, ono što često izaziva konfuziju jeste dodatna oprema, koju, kao što smo već spomenuli, većina vozača motocikala poseduje. Moraju li vlasnici da skidaju dodatnu opremu pred tehnički pregled – šta je dozvoljeno, a šta će prouzrokovati probleme? Vlasnici ne moraju skidati  naknadno ugrađen kofer i dodatni vizir,ali kofer moraju isprazniti. Dodatni farovi, ako nisu fabrički,moraju se skidati zajedno sa nosačima. Što se tiče naknadno ugrađenih izduvnih sistema, ukoliko vlasnik poseduje svu potrebnu papirologiju i ukoliko je uređaj homologovan, modifikovan motocikl proći će tehnički pregled.

 

Identifikacija vozila

Za kraj – ono bez čega ne možete početi tehnički pregled. Po članu 31 Pravilnika o tehničkom pregledu vozila, identifikacija vozila je prva radna operacija koja obuhvata utvrđivanje registarske oznake, identifikacione oznake, oznake motora, vrste, podvrste, oblika karoserije, marke, tipa, varijante, verzije, komercijalne oznake (modela) vozila, NDM, godine proizvodnje i godine prve registracije u Republici Srbiji. Sva potrebna dokumentacija vozila mora biti čitka i bez administrativnih grešaka. Registarska tablica motocikla mora biti originalna, osvetljena i zakačena na blatobran, dobro učvršćena i bez suviše velikih oštećenja.

Razlika između motocikla i mopeda

U mopede spadaju sva vozila s dva točka čiji pogonski motor ne prelazi 50 ccm3,a maksimalna brzina kretanja nije veća od 45 km/h. Kada je u pitanju motor na elektropogon snaga motora ne sme biti veća od 4KW nominalne snage I takođe maksimalna brzina koju moped razvija ne sme biti veća od 45 km/h. Ukoliko se bilo koji od ovoh uslova ne ispuni,vozilo spada u kategoriju motocikala.

 

Šta sve tehnički pregled motocikala mora obuhvatiti?

Po pravilniku, tehnički pregled vozila mora obuhvatiti pregled uređaja za upravljanje, uređaja za zaustavljanje, svetlosnih i svetlosno-signalnih uređaja, uređaja koji omogućavaju normalnu vidljivost, uređaja za davanje zvučnih znakova, uređaja za kontrolu i davanje znakova, uređaja za odvođenje i regulisanje izduvnih gasova, uređaja za oslanjanje, uređaja za kretanje, elektro-uređaja i instalacija, pogonskog uređaja – motora, uređaja za prenos snage – prenosnog mehanizma, delova vozila od posebnog značaja za bezbednost saobraćaja, te opreme vozila.

Minimalno vreme za vršenje tehničkog pregleda motocikala je 15 minuta,a novi motocikli(kupljeni u salonu) nemaju obavezu da se povrgnu tehničkom pregledu prve dve godine. Vlasnici motocikala starosti 3 godine I starijih imaju obavezu da kontrolišu tehničku ispravnost jednom tokom godine.Ovi ne tako česti I apsolutno ne vremenski predugački pregledi nisu samo neophodnosti za registraciju vozila nego I osuguravanje opšte bezbednosti učesnika u saobraćaju. Trijunf 021 pruža vam celovit tehnički pregled motocikala u skladu sa najnovijim propisima I korišćenjem najmodernije opreme.