Ovim člankom želimo da vam predočimo šta je to zbog čega se najčešće vozila proglašavaju neispravnim na tehničkom pregledu. Redosled kojim ćemo vam to predočiti ujedno je i redosled učestalosti neispravnosti do kojih smo došli statistikom pregleda vozila na našim tehničkim pregledima. Uzorak je rađen na pregledima preko 5.000 vozila u periodu od 1. 8. 2021. do 1. 12. 2021.

1. SVETLOSNO-SIGNALNI UREĐAJI (SIGNALIZACIJA)

Na prvom mestu je definitivno signalizacija! Tu nastaje niz problema. Mnogo vozača ne zna šta sve od signalizacije postoji na vozilu.

Na primer, zanemaruje se postojanje prednjih pozicionih svetala ili zadnjeg svetla za maglu, a dosta često vozači ne primete da im ne radi centralno stop-svetlo (svetlo na gepek vratima automobila), kao ni svetlo zadnje registarske tablice.

Još jedan čest kvar jeste boja svetla žmigavaca na vozilu. Žmigavci moraju davati svetlo žute boje! I posebno treba istaći usmerenost farova.

Kod nas na tehničkom pregledu u objektu na Detelinari možete zatražiti da vam se našteluje visina farova! Ova usluga je besplatna. U nastavku ćemo vam napraviti spisak svih svetlosno-signalnih uređaja na vozilu.

  • kratko svetlo, dugo svetlo, prednja poziciona svetla
  • prednje svetlo za maglu (nemaju sva vozila), zadnje svetlo za maglu
  • pokazivači pravca (žmigavci)
  • zadnja poziciona svetla, stop-svetla, rikverc svetlo
  • svetlo zadnje registarske tablice i katadiopteri

Savet:

Pre tehničkog pregleda proverite sami signalizaciju uz spisak svetlosnih uređaja ili se obratite servisu da vam prekontroliše vozilo.

 

2. UREĐAJI KOJI OMOGUĆAVAJU NORMALNU VIDLJIVOST (STAKLA I OGLEDALA NA VOZILU)

Definitivno na drugom mestu. Često se dešava da prozor na vratima ne može da se spusti. Razlozi za to su različiti. Često je polomljen prekidač elektronskog podizača stakla ili je pukla sajla na podizaču, staklo se zaglavilo, itd.

Prilikom kontrole ispravnosti stakala, kontrolor na tehničkom pregledu mora da spusti i podigne staklo. Ukoliko staklo nema tu funkciju ili radi otežano, vozilo se mora okarakterisati kao neispravno.

Takođe, često se zanemaruju spoljna ogledala. Ogledala moraju biti cela, čitava… Svako napuknuće ili naprslina smatra se neispravnošću, bez obzira na to da li je u pitanju levo ili desno ogledalo. Isto tako, spoljni retrovizor mora imati funciju pomeranja i štelovanja.

Savet:

Pre tehničkog pregleda proverite stakla na vozilu. Spustite ih i podignite do kraja. Takođe pregledajte retrovizore, celovitost i njihovu funkciju pomeranja.

 

3. OPREMA VOZILA

Uvek nešto nedostaje! Napravićemo spisak obavezne opreme s objašnjenjem:

  • Prva pomoć. Veličina „A“ za motocikle, veličina „B“ za putnička i teretna vozila. Moraju biti po standardu SRPS Z.B2.001. Na tehničkom pregledu se ne gleda da li je istekao rok trajanja!!! Bitno je da u vozilu ima prva pomoć.
  • Rezervni točak. Mora biti u vozilu i mora odgovarati pneumaticima na vozilu po dimenzijama i nosivosti. Važno je da ukoliko nemate rezervni točak, u vozilu možete imati sprej za brzu reparaciju gume ili kompresor za naduvavanje gume.
  • Uže (sajla) ili poluga za vuču vozila. Ovde je bitna dužina užeta (sajle) i poluge. Sajla mora biti dugačka od tri do pet metara, a poluga mora biti dužine do tri metra.
  • Sigurnosni trougao. Nemojte kupovati trougao na pijaci ili od neproverenih prodavaca. Može se desiti da kupite sigurnosni trougao koji nije homologovan. Pored toga, sigurnosni trougao mora biti neoštećen i mora imati funkciju sklapanja i rasklapanja.
  • Svetloodbojni prsluk. Morate obratiti pažnju da prsluk bude po standardu SRPS EN 471:2010.
  • Aparat za gašenje požara. Moraju ga imati teretna vozila, putnička vozila koja se bave javnim prevozom (taksi) i autobusi. Za teretna vozila i autobuse PP aparat mora biti veličine 2, a za taksi vozila veličine 1. Pod veličinom 1 i 2 podrazumeva se težina aparata u kilogramima.

Savet:

Jednostavno proverite opremu pre tehničkog i ako možete, ispraznite prtljažnik od suvišnog tereta i uredno složite opremu u prtljažnik. Tako ćete biti sigurni da vam je od opreme sve u vozilu, a kontrolorima ćete biti od pomoći jer neće morati da preturaju po prtljažniku vašeg vozila.

 

4. KOČNICE

Da, kočnice su na visokom četvrtom mestu. Najčešći problem se javlja kod razlike u kočenju kada na istoj osovini točkovi koče neujednačeno.

Vlasnici vozila, kada dođe do ove neispravnosti, vrlo često okrive servis u kojem održavaju svoje vozilo. Treba imati na umu da majstor u servisu ne može znati niti predvideti da može doći do ovakvog kvara, jer jednostavno nema uređaj kojim bi mogao da izmeri sile kočenja, a vizuelno ne može da uoči problem.

Nemojte kriviti servisera što nije primetio da su kočnice loše. Još jedna stvar kod kočnica koja utiče na neispravnost jeste staro kočiono ulje. Vrlo retko pri servisu kočnica majstori zamene kočiono ulje u kočionom sistemu. Obično se sve završi u servisu s dolivanjem ulja, što nije dobro.

Na tehničkom pregledu meri se nivo vlage, to jest procenat vode u kočionom ulju. Kočiono ulje koje je staro ne može biti ispravno na merenju.

Savet:

Svakako posetite servisera jer majstor može da predvidi i uoči teže kvarove kao što su istrošenost pločica/pakni, istrošenost diskova ili koroziju kočionih cevi.

 

5. PNEUMATICI

Kod pneumatika je dosta čest slučaj da su istrošeni na unutrašnjem delu gume. Taj unutrašnji deo se ne vidi, ali se na tehničkom pregledu proverava dubina šare po celom obimu točka.

Drugi problem je rezervni točak. Događa se da vlasnik vozila promeni probušenu gumu i da na tehnički pregled dođe s namontiranom rezervnom gumom na autu. Rezervna guma je vrlo često i različita po dimenzijama od ostalih guma, pa bi samim tim vozilo moralo biti proglašeno kao neispravno.

Savet:

Proverite vaše pneumatike pre tehničkog pregleda i proverite vaš rezervni točak. Rezervna guma mora biti ista po dimenzijama i po indeksu nosivosti. Ukoliko nemate rezervni točak, dovoljno je da imate penu za brzu reparaciju gume ili sistem za naduvavanje gume.

 

Za kraj

Iako se može činiti da je Vaš auto u sjajnom stanju pred tehnički pregled, i najmanja sitnica može da presudi da „padnete“ na obavezni godišnji pregled svog ljubimca. Ponovni tehnički

pregled je nepotrebno gubljenje vremena i nerava, tako da je najbolje da sepre dolaska na pregled postarate da je Vaš automobil u najboljem mogućem stanju.