Iako je trajna registracija mopeda zakonski ukinuta još pre nekoliko godina, pitanje maksimalne dozvoljene brzine kretanja mopeda i dalje zbunjuje vozače.

Stoga, u ovom tekstu, diskutovaćemo o tome kolika je maksimalna dozvoljena brzina mopeda u očima zakona, kao i šta vlasnici mopeda mogu da učine ukoliko tehnički pregled ne može da dokaže brzinu dozvoljenu zakonom.

 

Registracija mopeda i maksimalna brzina kretanja – problemi i opcije

Mopedi, ranije definisani kao bicikli sa pomoćnim motorom, tj. skuteri, već nekoliko godina nemaju opciju trajne registracije. To znači da su svi vlasnici mopeda u obavezi da vrše tehnički pregled i registraciju mopeda svake godine – kao što je praksa i sa automobilima.

Međutim, mnogi su se našli u problemu zbog dokazivanja da maksimalna brzina njihovog mopeda ne prelazi 45 km/h.

Naime, zakon propisuje moped kao motorno vozilo sa dva točka čija najveća konstruktivna brzina ne prelazi 45 km/h, pri čemu radna zapremina motora (ukoliko je u pitanju motor sa unutrašnjim sagorevanjem) ne prelazi 50 cm3, ili 4 kW (u slučaju električnog pogona).

U slučaju da maksimalna brzina mopeda prelazi 45 km/h, vozilo se u tom slučaju klasifikuje kao motocikl. Ovo vlasnicima koji žele da izvrše registraciju mopeda predstavlja ozbiljan problem, jer klasifikacija kao motocikla donosi skuplju registraciju i obavezu vozača da ima najmanje A1 kategoriju.

 

Kako se utvrđuje maksimalna brzina mopeda?

Mopedi do 50 ccm ne smeju se kretati većom brzinom od 45 km/h kako bi mogli biti okarakterisani kao ispravni na tehničkom pregledu. Tehnički pregled mopeda služi, pored utvrđivanja ispravnosti svih ostalih uređaja, i za merenje maksimalne brzina mopeda.

Ukoliko bi se merenjem brzine utvrdilo da moped ide brže od propisanih 45 km/h, moped bi bio okarakterisan kao neispravan i ne biste mogli proći tehnički pregled.

Ovaj slučaj je vrlo čest jer proizvođač mopeda nije napravio blokadu brzine ili je blokada naknadno skinuta.

 

Registracija mopeda i dokazivanje maskimalne brzine na tehničkom pregledu

Vlasnici mopeda mogu, prilikom tehničkog pregleda mopeda, na razne načine dokazati maksimalnu brzinu svog vozila.

Postoji mogućnost preuzimanja potvrde predstavnika proizvođača o tehničkim karakteristikama mopeda. Takođe, vlasnici mogu da dokažu maksimalnu brzinu prilaganjem računa o kupovini.

Svi oni koji nemaju neophodnu dokumentaciju ili potvrdu, mogu da utvrde maskimalnu brzinu prilikom tehničkog pregleda mopeda. Tehnički pregled koristi valjke za merenje maksimalne brzine, a rezultat tog merenja se zatim uzima kao zvaničan dokaz o maksimalnoj brzini mopeda.

U ovom slučaju, najlakši način je da se vlasnici vozila preko AMSS obrate Agenciji za bezbednost saobraćaja radi utvrđivanja stvarnih podataka o vozilu. Agencija će, na njihov zahtev, izdati uverenje koje se prilaže prilikom vršenja tehničkog pregleda mopeda.

 

Kako rešiti problem nedostatka blokade brzine na mopedu?

Postoji nekoliko načina da se reši ovaj problem.

Ukoliko ste spretniji sa alatima i poznajete način rada motora, blokadu brzine možete postaviti i sami – no, ukoliko ne želite da nešto slučajno pogrešite, moped možete odvesti u servis motocikala gde će Vam osoblje rešiti taj problem, tj. ugraditi blokadu na moped i time „usporiti“ vašeg dvotočkaša na 45 km/h.

Ukoliko Vaš moped ima ugrađenu blokadu, a deblokirana je, potrebno je samo ponovo aktivirati blokadu. Ovo je vrlo jednostavno rešenje i ne iziskuje veće zahvate na mopedu.

Takođe, postoji opcija (potpuno legalna u očima zakona) da se na auspuh mopeda i na usisnu i na izduvnu granu ugradi prsten koji će regulisati smešu goriva i vazduha. Time će se smanjiti snaga motora, a samim tim i maksimalna brzina mopeda. Ovaj zahvat je jednostavan i brz, i nije skup.

I poslednji način, koji je isto jednostavan i ekonomičan, jeste da skratite gas-sajlu i tako ograničite brzinu.

 

Uklanjanje blokade nakon tehničkog pregleda?

Ono što se mora napomenuti jeste da, ukoliko posle tehničkog pregleda „odblokirate brzinu“, postoji mogućnost da vas u saobraćaju zaustavi policija i, ukoliko posumnja da se Vaš moped kreće brže od propisanih 45 km/h, uputi Vas na kontrolni tehnički pregled.

Kontrolni tehnički pregled mopeda je dodatni trošak, ali izlaže Vas i nepotrebnim kaznama i neprijatnostima. Iako postoji ovakvih slučajeva, svim vlasnicima mopeda preporučujemo da blokadu brzine zadrže, kako zbog pridržavanja zakonskim propisima, tako i zbog bezbednosti u saobraćaju.

 

Za kraj

Tehnički pregled mopeda i registracija mopeda ne bi trebalo da budu bauk za vlasnike ovih vozila. Iako postoji dosta nedoumica oko toga kako tačno utvrditi maksimalnu brzinu mopeda – i dokazati je – profesionalni i dobro opremljeni tehnički pregledi mopeda poseduju savremenu opremu za precizno merenje brzine.

Vršenjem tehničkog pregleda i registracije svog mopeda u kvalitetnom tehničkom servisu osiguravate da Vaš moped bude klasifikovan upravo kao moped – a ne motocikl.